Chtěla bych se zeptat, jaký máte názor na kvalitu masa v Makru? My mě
měli s manželem ohledně tohoto problému dost živou diskuzi a tak bych
chtěla znát vaše zkušenosti. Je maso prodávané v Makru kvalitativně
podobné spíše masu ze super-, hyper-, nebo je bližší vyšší kvalitě
masa prodávaného v řeznictví?
Vím, že je to hodně subjektivní záležitost a taky vím, že i některá
malá řeznictví mohou maso „zprasit“, ale hodně by mě to srovnání
zajímalo. Díky.
Kvalita masa v Makru RSS
-
-
Makro v mase a zdaleka nejen v něm pokrývá celou škálu od nejlevnějších produktů po poměrně vysokou kvalitu (i když většinou ne tu úplně nejvyšší). Takže tam najdete obojí – křehčená masa, mleté masné polotovary s 50 procenty tuku (ale aspoň označené) a podobně a na druhou stranu třeba vyzrálé maso na stejky, které u nás jinak nekoupíte ani v drtivé většině malých řeznictví, natož v supermarketu. Prostě tam podle mě najdete oba póly, které v otázce zmiňujete, stačí si vybrat podle vkusu, chuti, stavu peněženky, zamýšleného receptu… A výběr je v našich končinách jinde nevídaný… Průměrně bych to přirovnal spíše k tomu malému řeznictví s tím, že do opravdu kvalitního malého řeznictví tomu chybí možnost nechat si od řezníka poradit a možnost nechat si kus masa uříznout podle potřeby.
Prostě když potřebuju jen pár porcí masa a poradit, jdu k řezníkovi za rohem (mám to štěstí, že tu mám výborné řeznictví) a když potřebuju velký kus masa na rillettes, nebo na grilovačku pro 40 lidí a vím, co chci, jdu do Makra. V super/hyper maso pokud možno nekupuju vůbec.
-
Já jsem tam zatím kupoval pouze jehněčí z Austrálie a hovězí z Brazílie. Obojí výborné, člověk si jen musí odmyslet, že maso putovalo přes půl světa. Zvlášť to hovězí bylo skvělé, narozdíl od českého masa, je tzv. vystařené (vyvěšené na měsíc až dva ve speciálních boxech při teplotě 1–2 stupně) a je ideální na steakovou přípravu. Pan Cuketka ale nedávno psal (Prague Food Festival 2010), že v Čechách už konečně někdo začal produkovat české stařené maso, takže doufám, že brzo bude běžně k dostání (anebo aspoň k dostání).
-
Razor: Tříleté šetření Greenpeace, které zkoumalo brazilský průmysl propojený s chovem hovězího dobytka (jedna z příčin odlesňování a v Brazílií největší zdroj emisí CO2), odhalilo, jak se velké světové firmy podílejí na odlesňování amazonských pralesů.
-
Ajajaj, příště radši vezmu to maso z Argentiny…
-
Razor: No nevim jestli to byl pokus o sarkasmus ale pro Argentinu to plati take…
-
Kuřata zde koupíte obyčejná (nízká cena, supermarketová kvalita), farmářské (lepší kvalita) i bio (top kvalita). Mají i speciality jako kuře Halal.
V rybách mají snad nejlepší výběr na trhu!
Normální maso stejně jako kuřata v pestré škále kvality a ceny. Na mase jsou i údaje o původu masa. Takže je jen nba vašem výběru. Já Makro považuji za nejlépe zásobovaný obchod v ČR. -
OK, naštěstí si tu dobrotu nedopřávám až tak často. Třeba brzo prorazí do Makra nějaký český producent stařeného hovězího masa. Pak bude po dilematu.
-
S masem v makru mám dobré zkušenosti, široký výběr ať už kvalitativní či kvantitavní. Naleznete tam skoro všechno od vnitřností po různá žebra či morkové kosti. To se supermarkety nelze vůbec srovnat. Rád bych srovnával s dobrým řeznictvím, ale je dost smutné, že jsem v Brně nenašel žádné v dosahu bydlení či práce :-(.
-
Souhlasím s Kytkou (příspěvek 2). Dá se tam koupit křehčené maso nebo mleté s podílem nějakého mraženého masa, pak normální klasické maso (jen je mi u něj divné, že se vždy hodně smrskne, podle mne kvalita taky nic moc, v Globusu mají určitě lepší a cena je podobná), pak maso luxusní z dovozu (jehněčí z Nového Zélandu, různé bifteky, francouzská kuřata, křepelky apod.).
-
Ještě jsem zapomněla na sortiment masa BIO, který tam mají také. Asi se zas tak moc nekupuje, občas je možné jej sehnat za levnější cenu ve slevě. Nabídka ryb je výborná, jen mne zaráží neuvěřitelná cena za candáta (tuším kolem 600,–Kč za kilo a nutnost koupit min. 3kg).
-
Prave jsem se z makra vratil. Takze vezu teleci kytu (cz), flank steak (us), baby kuratka (fr pro deti), svete div se mam i cerstva bila kachni jatra (hun). Vse znam a kvalita je neskutecna. Co se tyce obsluhy jsou ochotni, rozumi tomu a neni problem se zeptat zda nemaji hovezi ohanky (dnes jsem je nenasel) a tak mi pro ne dosel. Na rozdil od maleho reznika neporadi s upravou ale jsou schopni basnit o pohlavi a veku zvirete :-). Takze makro muzu jen doporucit, jak uz nekdo psal, maji i tu „hypermarketovou“ kvalitu, ale lze to jednoduse rozeznat.
Jeste mala poznamka k tem rybam, nevim o nicem lepsim pro bezneho spotrebitele. Obrovsky vyber, cerstve a chlapek co to fakt ma rad (alespon na praze 5). V sobotu v 8 se tam schazime pravidelne se stamgasty (otviraji takze jeste nejsou davy a v sobotu zavazeji nejvic noveho). A k tomu candatovi, dnes meli zivou rybu (odhaduju 1–1.5 kg) za 260 bez dane. -
Mate nekdo zkusenosti s rozdilem v zasobovani jednotlivych pobocek? Jak moc se treba lisi metropolitni Makra od tech regionalnich (napr. Liberec)?
-
↪ 13 Murphy: Myslim, ze rozdil je velky, obvzlaste v rybach. V Praze je centralni sklad pro zbytek republiky a dale na vychod, takze tak cerstve ryby jako v Praze v regionalnich pobockach nesezenete. Mam osobni zkusenosti s ostravskym Makrem a co se tyce nabidky, kvality a ochoty personalu, tak je to s Prahou nesrovnatelne.
-
Makro P5 – vždy spokojenost!
-
↪ 14 paleji: Ryby a maso jsou zaváženy smluvními dodavateli přímo na pobočky. Před časem jsem měl distribuci ryb z jednoho rybářství (nejen) do makra na starosti. Ač makro rád nemám, v kvalitě čerstvých potravin nemá mezi řetězci konkurenci. A to platí i pro pobočky. Personál nákupu makra v Ostravě ještě ujde, v Olomouci a v Brně je to o dost horší.
-
↪ 16 andy_wise: mel jsem na mysli tohle http://eregal.ihned.cz/…erstvych-ryb nedavno byl nekde clanek s nejakym Belgicanem co zacal do Cech dovazet ryby a zminoval tam prave tuhle platformu… z Cakovic je to prece jen do Ostravy kousek dal… mozna, ze sladkovodni ryby dodavaji primo nejaci mensi mistni dodavatele…
-
↪ 17 paleji: Pokud jde o místní dodavatele, tak až na výjimky byla podmínka uzavření smlouvy aby dodavatel byl schopen zásobovat ve stejné kvalitě včechny pobočky v republice. To, co se píše v článku o rybí platformě v Čakovicích, kdysi obstarávalo nowaco.
Pokud jde o mořské ryby na pobočce v Č. B., mají na některých polystyrenových boxech dobu ulovení i < 24 hodin (tedy, pokud etiketa nekecá). -
Varování. Asi před 2 týdny jsem si v Makru koupila brazilský vysoký roštěnec. Cena cca 500,– Kč za kilo, tedy celý kus masa cca 1.000,– Kč. Vyrobeno 11.4.2012, datum spotřeby 11.8.2012. Zavakuované, obal neporušený (nic z toho neteklo). Po nákupu vloženo do „termoigelitky“ a dovezeno domů, tam uchováno v „biofresh“ nulové zóně lednice. Včera odříznuty dva stejky, nijak výrazně to nesmrdělo, on ten kus po vyndání z toho pytlíku je vždycky hodně cítit, rozhodně to nesmrdělo nijak odporně. Stejky jsme ugrilovali, jednou kousli, vyplivli a vyhodili do popelnice. Bylo to zkažené.
Fakturu už samozřejmě nemám, mám ten zbytek masa, který jsem po odříznutí stejků znovu zavakuovala, a z popelnice vylovenou cedulku z toho původního balíku. Zkusím to zítra vyreklamovat. Nemáte s tím někdo nějakou zkušenost (myslím s tou reklamací)? -
Takže ještě se podělím o průběh reklamace. Jakmile jsem řekla, že jsem to maso koupila asi před 2 týdny, sdělila mi pracovnice na reklamacích, že reklamaci mi v žádném případě neuzná, protože čerstvé maso a jiné čerstvé zboží lze reklamovat jen 24 HODIN OD NÁKUPU, protože jinak prý jim nemohu zaručit, že jsem dodržela teplotu skladování. Hlavně že oni mi to zaručují, když mi prodali zkažené maso. Námitku ohledně toho, že maso je označeno datem spotřeby, které je 4 měsíce po datu výroby (a 2 měsíce od nákupu) a je tedy logické, že určenou dobu spotřeby hodlám využít a nerozbaluji maso hned v den nákupu jen proto, abych porušila jeho zavakuování za účelem zjištění, jestli mi v Makru neprodali zkaženinu, pracovnice neuznala. Na můj dotaz, jestli to tedy znamená, že zboží, které má ještě 2 měsíce trvanlivost, musím hned po nákupu rozbalit pro účely předpokládané reklamace, mi odpověděla ANO. Takže jsem jí tam ten balík hodila se slovy ať jdou do prdele a odešla. Proto bych chtěla všechny DŮRAZNĚ VAROVAT PŘED NÁKUPEM MASA V MAKRU. Prodají vám zkaženinu za kterou zaplatíte 1000 korun a reklamaci odmítnou. Pro mě nepřijatelná a příliš drahá loterie na to, abych to ještě někdy v budoucnu zkusila znovu.
-
↪ 20 Ala: Zajímavá reklamační situace (ohledně toho dokazování správného skladování). Doporučila bych spotřebitelskou poradnu (např. http://www.dtest.cz/…lska-poradna). Ať už by reklamace dopadla jakkoli, nesporne jsou dve veci:
- pracovnik je povinen reklamaci prijmout a prodejce ji musi do 30 dnu
vyresit (vysledek je pak samozrejme jina otazka:)
- u potravin s oznacenim doby trvanlivosti plati zaruka po celou tuto dobu
- pracovnik je povinen reklamaci prijmout a prodejce ji musi do 30 dnu
vyresit (vysledek je pak samozrejme jina otazka:)
-
No, pokud mohu soudit, tak postupují celkem v souladu s § 626 odst. 2 Občanského zákoníku:
„Práva z odpovědnosti za vady u věcí, které se rychle kazí, musí být uplatněna nejdéle v den následující po koupi; jinak práva zaniknou“.
Čerstvé maso IMHO je věc, která se rychle kazí.Jak moc jste si jistá, že skutečně nedošlo k porušení chladicího řetězce? Jak dlouho bylo to maso v termotašce? Má Vaše lednička v „nuláku“ skutečně nulu?
Moje lednička má mezi jednotlivými částmi jednotlivých sektorů dost velké odchylky. I přesto mám s nákupy masa v Makru právě opačnou zkušenost – nezřídka ho konzumuji až po vypršení doby trvanlivosti a je ok. Zejména hovězí, které běžně nechávám 14 dnů přes.
Upřímně řečeno, Makro je, přes určitý drobný příklon k zákazníkům, kteří reálně nakupují jen pro svoji spotřebu, stále velkoobchod – nemyslím, že od nich můžete čekat prozákaznický přístup obvyklý třeba u anglických maloobchodů.
-
↪ 21 yannka: dTest je akční, o to žádná.
Ale tady si dovoluju upozornit, že Makro je velkoobchod přístupný pouze podnikatelům. Tudíž si troufám tvrdit, že s aplikací ustanovení o ochraně spotřebitele nelze uspět.
A v předchozím postu jsem citoval ustanovení občanského zákoníku, které se uplatní přímo na tuto situaci. -
↪ 23 Bivoj: taky mi právě došlo, že u Makra to bude složitější. Ale ta udaná doba trvanlivosti tam musí hrát roli i tak, ne?
-
↪ 24 yannka: Právě jsem se po telefonu pohádal s přítelkyní, která se podílela na příslušné části občanského zákoníku :-)
Takže názor přímo od zdroje:
- na Makro se v tomto vůbec nevztahuje občanský zákoník (protože je to
busines-to-business, B2B), ale jen obchodní zákoník: podle § 427 odst.
1 obchodního zákoníku má kupující povinnost prohlédnout zboží co
nejdříve;
- pokud by ale šlo o business-to-consumer (B2C, běžný maloobchodní prodej spotřebitelům), pak by se podle jejího názoru bylo datum použitelnosti závazné a obchodník by zodpovídal za to, že maso bude použitelné do data použitelnosti a spor by se vedl o to, zda bylo správně skladováno zákazníkem, přičemž by ale v prvních 6 měsících musel svoje tvrzení (že nebylo) prokazovat prodávající. osobně s ní v tomhle moc nesouhlasím, ale to už je odborná (odporná) právnická debata, pro kterou tenhle blog není moc správné místo. Pro srovnání, do 22.2.2011 byla u potravin bez pardonu záruční lhůta maximálně 8 dní).
- na Makro se v tomto vůbec nevztahuje občanský zákoník (protože je to
busines-to-business, B2B), ale jen obchodní zákoník: podle § 427 odst.
1 obchodního zákoníku má kupující povinnost prohlédnout zboží co
nejdříve;
-
Víte, já nechci řešit, jestli jako postupují právně dobře v souladu se zákonem, i když například i vámi citované ustanovení obchodního zákoníku umožňuje různou interpretaci, například co to znamená „prohlédnout“ zboží okamžitě. Já jsem si to zboží samozřejmě prohlédla, obal nebyl porušený, tedy při běžné prohlídce nebylo možné vadu (zkaženost) zjistit. Otázka je, jestli musí být prohlídka taková, že je při ní porušen obal, jehož neporušenost je jednou z podmínek pro zachování deklarované trvanlivosti. Já jsem přesvědčena že ne, protože pak by taková prohlídka zboží byla dost nesmyslná, když by si při ní sama to zboží znehodnotila (zkrátila jeho dobu použitelnosti, za kterou přitom platím patřičně drahou cenu).
Ohledně skladování a přepravy z mé strany mohu říci snad tolik, že už jsem si tam takovéhle nebo podobné jihoamerické maso na stejky koupila několikrát, pokaždé jsem s ním zacházela úplně stejně a předtím nikdy zkažené nebylo. Proto jsem přesvědčená, že mi ho zkažené prodali už v Makru a proto mě štve, že takovým způsobem se mnou vyřizují reklamaci.
Každopádně nemám čas ani náladu se s nimi soudit nebo něco podobného.
Jediné co chci udělat je varovat co nejvíce lidí, aby si dobře rozmysleli, jestli si chtějí tento dost drahý los do loterie kupovat a riskovat, že dopadnou stejně jako já. -
↪ 26 Ala: Podle mne to je aspekt, který přímo vyplývá z výhod Makra.
Makro je velkoobchod s rychloobrátkovým zbožím, což mi jako zákazníkovi přináší řadu výhod (ceny, šíře sortimentu, ale i šance získat čerstvé zboží, které bych jinde čerstvé získával obtížněji, protože mají menší obrat). Rubem této výhody je to, že se se mnou zachází podstatně tvrdším způsobem, který mi ale mezi podnikateli na českém trhu přijde normální.Myslím si, že kdyby reklamace, jako je ta Vaše, akceptovali, tak jim to přinese obrovské náklady, protože na jednu poctivou (Vás) připadne X těch, kteří by tímto způsobem chtěli na Makro přenést ztrátu ze zboží, které znehodnotili vlastní chybou špatným skladováním. A, protože jde o podnikatele, může jít o velké objemy.
-
↪ 27 Bivoj: Musím říci, že po této zkušenosti se mi Vámi zmiňovaná výhoda „šance získat čerstvé zboží“ jeví dosti pofidérní. A popravdě řečeno si dost dobře neumím představit být v pozici například provozovatele restaurace, který tam těch balíků masa na stejky nakoupil mnohem víc za mnohem více peněz, aby například za dva tři dny po rozbalení prvního balíku zjistil, že to maso je zkažené, a Makro by mu stejným způsobem odmítlo reklamaci s tím, že měl všechny ty balíky okamžitě rozbalit a zjišťovat, jestli nejsou zkažené, takže takhle si za to, že mu prodali zkažené maso, vlastně může sám.
-
↪ 28 Ala: Pokud majitel restaurace chce mít maso se 14-ti denní zárukou, nic mu nebrání si nasmlouvat řezníka, se kterým si může dát do smlouvy 14-ti denní záruku. Samozřejmě, bude to muset zaplatit.
Pokud to nechce dělat, tak holt musí rozbalovat hned. Ono ve většině případů bude stačit rozbalit jeden balík z celé šarže. A, konec konců, neumím si moc představit majitele restaurace, který kupuje maso z cash-and-carry s tím, že si ho nechá 14 dnů ležet v chlaďáku. Pokud chce mít vyzrálé maso, tak to bude řešit trochu jinak (např. Čestr).
Základní koncept (byť u nás ne vždy dodržený) je, že obchodní právo má být jednoduché s minimem omezení typu záruk, aby podnikatelům umožňovalo jednoduše a flexibilně podnikat.
Pokud se Vám to nelíbí, nenakupujte v režimu obchodního práva, ale v režimu práva spotřebitelského, kde máte ochranných ustanovení nepočítaně.
-
upřimně řečeno mám podezření, že problém, které zde u paní Aly nastal má svůj původ u energetické společnosti. Dva týdny jsou dlouhá doba a pravděpodobnost výpadku proudu je v ČR dosti velká, ani o tom nemusíte vědět, stane-li se to v době kdy spíte a maso, které přeci jen už má neco za sebou je na to citlivé, zejména pak, když bylo třeba stařeno metodou dry-aging. Ja v Makru nakupuji maso běžně, protože nikdo v ČR mi nenabídne stejný sortiment kvalitních mas jako právě makro a o čerstvosti tam nemam pochybnosti. Dokonce jsem už i vyzkoušel (hovězí) maso s brzy končící trvanlivostí a které bylo proto redukováno a i zde by člověk nepoznal, že se nejedná o čerstvý kus masa, a to jsem dost velký gurmet a hodně si potrpím na kvalitu a původ svých potravin a jsem dost háklivý na to, když něco není čerstvé. Já totiž zastupuji názor, že z průměrných potravin se dá uvařit také jen průměrné jídlo a to, co se většinou prodává v českých hypermarketech je podprůměrná kvalita, odpad ze západu, který by tam už nikdo nežral, nebo šunt z Polska – s výjimkou úseku čerstvých potravin v Globusu. Jinak dosahuje pouze Makro na standardní kvalitu západních řetězců. Ale i zde je nutno podotknout, že české Makro je ve srovnání třeb s německým či rakouským Metrem úplný ubožák, a to nejen po stránce sortimentu a služeb ale také po té stránce, že tam nakoupí kdokoliv a nejen velkopodnikatelé, kteří vše nakupují v obrovských objemech. Nakoupí si tam i člověk s malým krámkem, nebo třeba i podnikatel, který si tam kromě nákupu do své prodejny chce vyřídit nákupy pro svou malou skromnou domácnost. Bohužel jsme stále sto let za opicama a český zákazník většinou nemá zájem o kvalitu ale o nízké ceny a proto si také nechá vše líbit. Nicméně je Makro na našem trhu i tak s odstupem to nejlepší, co existuje.